Uuden oopperaluokkamme ensimmäinen lukukausi tuli päätökseensä muutama viikko sitten. Tämä syksy hurahti ainakin itselläni aivan käsittämättömän nopeasti uuteen kaupunkiin, uusiin ihmisiin ja uusiin rutiineihin tutustuessa ja sopeutuessa. Opittua tuli niin paljon, että joululoma on ollut hyvin tervetullut aika prosessoida kaikkea sitä mitä antoisa lukukausi oikein toikaan mukanaan. Nyt näin vuoden vaihteen kynnyksellä ja uuden vuoden alkaessa onkin ollut hyvä aika pohdiskella kuluneen lukukauden pääproduktiotamme Sempre, sempreä.
Venäläistä oopperaa ja balettia Mariinskissa
Oopperakummien kuluvan toimintavuoden kolmas oopperamatka suuntautui Pietariin pyhäinpäivän viikonloppuna. Näimme esityksen sekä vanhassa että uudessa Mariinski-teatterissa.
Opastetulla kiertoajelulla tutustuimme myös Pietarin kaupunkiin sekä jokainen kiinnostuksensa mukaisesti joko Eremitaasiin tai Venäläisen taiteen museoon. Jälkimmäisessä vierailleita onnisti, sillä he saivat ihailla ajankohtaista Ilja Repinin 175-vuotis juhlanäyttelyä. Sunnuntaina innokkaimmat ehtivät vielä ennen kotimatkalle lähtöä katsella omin päin miljoonakaupungin nähtävyyksiä.
Professori Markus Lehtisen kesäkirje
Hyvät Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen tukijoukot,
Kesä on edennyt elokuuhun ja meissä kaikissa elää vahva toive kesäisen tunnelman ja lämmön säilymisestä mahdollisimman pitkälle syksyyn.
Kesä on ollut täynnä tapahtumia, niiden joukossa oopperakoulutuksen nykyisten ja jo valmistuneiden menestysuutisia. Esimerkkeinä vaikkapa Päivi Pylvänäisen hieno roolisuoritus Savonlinnan Oopperajuhlien uudessa Sevillan Parturi-produktiossa, Annika Leinon, Iris Candelarian ja Minna-Leena Lahden menestykset kansallisissa laulukilpailuissa.
Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen uusi maisterikoulutusryhmä on valittu.
Hannele Lindell Dresdenin oopperamatkasta
Oopperakummien kevään 2019 matka Dresdenin arvostettuun Semperoperaan
Kevään 2019 oopperamatkamme suuntautui jälleen Saksaan, tällä kertaa Dresdeniin, jossa vietimme huhtikuun viimeisen viikonlopun loistavan ohjelman parissa. Matkaan lähti meitä kummeja 15, joukossa sekä vanhoja tuttuja että uusia kasvoja. Useimmille Dresden oli täysin uusi matkakohde: itse tiesin kaupungista lähinnä vain toisen maailmansodan lopun pommitukset ja tulimyrskyn, joihin muistin yläasteikäisenä lukemani Kurt Vonnegutin Teurastamo 5 / Slaughterhouse 5-kirjan jollain tavalla liittyvän. Ohjelmastamme vastasi Aalto Tours / Sirkka-Liisa Aalto, jonka laajasta ja yksityiskohtaisesta historian tuntemuksesta saimme nauttia viikonlopun bussi- ja kävelykierroksilla Dresdenissä ja sen vehreässä lähiympäristössä Elben rinteillä.
Opiskelija-apurahat tärkeä tuki
Suomi tarjoaa vain rajallisen määrän työtilaisuuksia oopperalaulajille. Yritysten tavoin laulajan on löydettävä markkinoita maailmalta. Kilpailu oopperataiteen kansainvälisillä kentillä on armottoman kovaa. Laulajat toimivat ainakin aluksi usein pätkätyöläisinä ja hankkivat ansionsa monista eri lähteistä. Pysyvät kiinnitykset eivät suinkaan lankea itsestään selvyyksinä, sen sijaan työsuhde sidotaan monesti vain tiettyyn produktioon. Oopperatalot hyödyntävät tarjolla olevaa laajaa lahjakkuuspoolia ja etsivät kulloinkin ajankohtaiseen teokseen parhaiten sopivan äänen ja persoonan.